ČASTÉ DOTAZY - JAN ŽATEČKA GRAPHICS&DESIGN

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

ČASTÉ DOTAZY

Jaký je obecný postup práce a jak objednat?

POPTÁVKA
Na začátku bývá poptávka po konkrétní grafické práci. Odešlu Vám informace na Váš dotaz včetně přibližné ceny a termínu. Po upřesnění zadání Vám vypracuji přesnou kalkulaci, případně cenové rozmezí
v kterém se zakázka bude realizovat.
REALIZACE
Prostuduji zaslané zadání a vytvořím několik návrhů (konceptů).  Obvykle dělám více koncepcí a stylů, aby si mohl klient vybrat (standardně 1-3 návrhy).
Pokud některý z návrhů vyhovuje, dotvořím ho po zapracování připomínek ze strany zadavatele k finálnímu návrhu a ten zašlu k odsouhlasení.
Po té provedu korektury, finální předtiskovou kontrolu, dočistím a doladím detaily. Znovu zašlu připravená data k finálnímu odsouhlasení.

PŘEDÁNÍ
Zašlu kompletní hotovou práci v PDF.
Zajistím případný tisk či dokončující zpracování.  V případě dalších úprav či požadavků s klientem dále spolupracuji (jezdím na náhledy do tiskáren, asistuji při instalaci apod.). Pokud klient požaduje zdrojová otevřená data ke grafice - pokud neobsahují licenční grafiku - samozřejmě je poskytuji. Časově se snažím klientům přizpůsobit, záleží vždy na konkrétní požadované práci.
Jak jsou kalkulovány ceny?

Každý pro stanovení ceny uplatňuje určité své know-how, nicméně obecné principy jsou stejné. Vychází se obvykle z hodinové sazby. Tato částka se liší dle složitosti práce. V případě DTP a sazby je tato cena obvykle 400,-/hod., pro návrhy, grafické práce, kreativu či retuše je to 500,-/hod. (pro stálé zákazníky či velkoobjemové práce je pak možné nastavit jinou tarifikaci či množstevní slevy). V potaz je pak také brát expresní práce, požadavky klienta či kvalitu dodaných  podkladů.
Pro stanovení přesné ceny je potřeba popsat co nejlépe představu, nebo dodat ukázkové podklady. Stanovení přesné ceny např. pro obecný katalog cca 10 stran je téměř nereálné a cenové rozpětí pak může být opravdu velmi výrazné.

Jak je to se skicovným?

Skicovné je určitá částka, která pokryje alespoň minimální investovaný čas a práci na projektu (cca 25 -30 % z celkové ceny zakázky).
Do výběrových řízeních, vzhledem ke zkušenostem, nechodím bez skicovného.
Pokud má výsledek k něčemu vypadat a návrh má mít vypovídající hodnotu, pak tomu musí člověk věnovat nějaký čas a úsilí. Zaplatit tedy minimální náklady (skicovné) by mělo být samozřejmostí, bohužel není tomu tak vždy.
Klient si může udělat obrázek o kvalitách prostřednictvím realizovaných referencí, množství klientů či délky působení v oboru a toto by již mělo být pro klienta dostatečnou zárukou pro vybrání spolupráce či přizvání k výběrovému řízení spolu se skicovným.
V opačném případě si musí klient uvědomit, že je to poněkud nesolidní jednání, chtít od někoho investovat svůj um, čas a snahu o kvalitní výsledek a přitom pracovat zadarmo.
Je to podobné jako např. v restauraci, kde také neochutnám připravené jídlo a pak se teprve nerozhoduji zda ho zaplatím.
Mnoho firem se to snaží řešit podobným způsobem, a nechá si vyrobit desítky návrhů, z kterých si třeba ani nevyberou a to i především z důvodu, že na tuto nabídku přistoupí spíše studenti a méně kvalifikovaní zájemci.
 
Copyright 2015. All rights reserved.
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky
„Kdo má tak málo fantazie, že své lži musí opírat o důkazy, měl by raději rovnou mluvit pravdu.“ Oscar Wilde